Nauczanie wczesnoszkolne to wyjątkowy czas w rozwoju młodego człowieka. Teraz ma szansę zainteresować się lub też zniechęcić do nauki kolejnych szkolnych przedmiotów. Dlatego zadaniem każdego nauczyciela uczącego w klasach 1 – 3 powinno być przede wszystkim przedstawić kolejne przedmioty jako możliwość świetnej zabawy.
Zabawa z odczynnikami – jak obudzić w dziecku miłość do chemii
Moja klasa wychowawcza z niecierpliwością czeka na rozpoczęcie nauki fizyki, biologii czy chemii w pełnym wymiarze godzin. Zwłaszcza chemii, mimo, że jest to przedmiot trudny to jednak przedstawiony w odpowiedni sposób zachęca do zwiększonego wysiłku. Wszystko dzięki doświadczeniom. Dzieci mogą na własne oczy zobaczyć czy nawet samodzielnie wykonać pewne reakcje. Łatwiej im zrozumieć pojęcie na przykład reakcji egzoenergetycznej, kiedy same poczują wytworzone w doświadczeniu ciepło. Do zorganizowania prostego laboratorium wystarczy kilka szklanych naczyń i podstawowe odczynniki chemiczne. Bawełniane, białe fartuchy z pewnością dodatkowo ucieszą dzieci i dadzą im poczucie powagi zajęć. Wszystkie doświadczenia, które wiążą się ze zmianą barwy substancji niezmiennie zachwycają najmłodszych chemików. Niedaleka odległość od hurtowni chemicznej w moim przypadku dodatkowo ułatwia pracę. Ale nie jest problemem zamówienie potrzebnych substancji przez internet. Niekiedy rodzice dzieci niepokoją się o ewentualne niebezpieczeństwo związane z takimi zajęciami ale wszystkie te wątpliwości można rozwiać wykonując kilka doświadczeń podczas wywiadówki z rodzicami.
Program nauczania jest niedoskonały i rzeczywiście zabija w dzieciach kreatywność. Tym bardziej rolą współczesnego pedagoga jest zachęcać wychowanków do samodzielnego zgłębiania wiedzy i poszerzania zainteresowań.
Więcej na stronie http://pol-aura.eu